ПРОГРАМ ЗА ПРЕДШКОЛСКУ ДЕЦУ
Наши другарићи предшколци, полазници спортског кампа ће се посебно радовати и уживати. Спортски програми за предшколску децу су наша инспирација већ готово пуне две деценије. Доживљај сигурности и слободе у игри и кретању коју ће са нама на кампу наши другари доживети охрабри ће их да учествују и нуче да се баве било којим спортским активностима. Богат целодневни спортски програм највише погодује њиховој природи, знатижељи, разноликим и многим интересовањима и њиховим потребама. А најлакше се многе ствари дају нучити баш у предшколском узрасту.
Камп траје током читавог лета тако да имамо времена да научимо да возимо ролере, бицикл на два точка, да научимо да пливамо, да трчимо, скачемо и бацамо кроз занимљиве и увек узбудљиве атлетске активности; да водимо лопту и ногама и рукама, да шутирамо на фудбалски или рукометни гол или убацујемо у кош; да изводимо основне елементе гимнастике или развијамо способности и вештине кроз моторичке полигоне. А оно што је можда и најважније имамо велики борој нама доступних богато опремљених и интересантних паркића, терена; простора, справа и реквизита за игру.
«Острво Спорта» летњи спортски камп на Ади је прави рај за наше другаре предшколског узраста. Поред изузетног богатства у инфраструктури најзначајније за наше другаре је то што их кроз програм води и са њима раде одабрани, високо образовани, веома искусни професори спорта и физичког васпитања који су у свакодневном раду са децом. Наиме, школица спорта «Покрет за Окрет» спровиди многе спортске програме за децу током читаве године, готово свих 365 дана у години.
Највеће вредност нашега рада заправо јесте персонални приступ у складу са специфичностима и потребама сваког појединог детета. Многи који познају наш рад знају да поседујемо најсавременије опремљен дијагностички центар (Центар за Спортско Усмеравање»Покрет за Окрет») за праћење телесног и моторичког раста и развоја деце. Поседујемо проверене методе и технике којим решавамо многе слабости, недостатке и проблеме телесног раста и развоја.
Програм за предшколце је заправо креиран од стране експерта у праћењу телесног раста и развоја деце, докторанда(у процесу одбране докторске дисертације) факултета за спорт и физичко васпитање Универзитета у Новом Саду Мр Милана Којића.
Целодневни боравак кроз спортске активности који се дешава током читавог лета даје нам могућност да кроз време на најбољи могући начин решимо све уочене проблеме који се тичу телесног и моторичког развоја од гојазности, преко уочених лоших држања тела или мишићних слабости, недовољно развијене равнотеже, координације и других моторичких способности.
Најлакше и најбоље је решавати све настале слабости и проблеме раста и развоја током периода предшколског и млађег школског узраста. Све касније је много теже, мање ефикасно и са мањим шансама за успех!
Безбедност деце је изграђена системски, за сваку активност посебно по мерилима високог стандарда. Без обзира што деца код нас многе ствари по први пут пробају или уче до сада нисмо имали теже повреде, а све лакше повреде смо моментално збрињавали и децу одмах охрабривали и враћали у програм активности, као да се ништа није десило. Деца су током кампа абсолутно безбедна!
Најискуснији чланови нашег тима су реализатори програма за предшколску децу. Сам спортско – рекреативни комплекс на Ади пружа широк спектар могућности својом инфраструктуром.
Кроз пуних 19 година нашег искуства и свакодневног рада са предшколском децом изградили смо систем који доноси очигледне резултате који унапређују моторичко понашање деце и подстиче правилан телесни раст и развој.
АКТИВНОСТИ ЗА ПРЕДШКОЛСКУ ДЕЦУ
Летњи спортски камп Острво спорта на Ади
Спортске активности и дневни распоред, ажурирају се свакодневно и планирају и организују у складу са дневним температурним и временским приликама. Распоред активности може бити флексибилан и прилагодљив уколико нас на то принуде предвиђене али и не предвиђене околности.
Све се чини како би другарићи били што безбеднији, лепо се дружили, уживали у природи, како би што више тога научили и искусили и што је могуће више унапредили своје способности и вештине. Оно што ће се деци највише свакако свидети то је велики број различитих игара и активности, као и велики број различитих дечијих справа прилагођених узрасту и димензионалним карактеристкама деце предшколског узраста. За сада програм кампа обухвата 24 различите спортске активности за предшколце, а током времена како се камп развија константно уводимо нове.
Обука и Усавршавање вожње бицикле
Предшколци нарочито воле превозна средства, а бицикл сигурни смо заузима посебно место и предствља велико интересовање за њих.
Већина другара код нас уз прави методски поступак, примeрене гуралице и адекватне бицикле различитих карактеристика и намена, научи да вози бицикл већ са четири године. Код нас је много таквих примера. Готово сваке недеље велики број другара научи да вози бицикл на два точка. А ако се то не деси ове недеље десиће се сигурни смо у току неке наредне. Нисмо до сада упознали другара који није уз мало упорности и воље научио да вози бицикл.
Наша велика привилегија је што за сараднике имамо Бицикл Центар на Ади са богатим асортиманом бицикала свих димензија и различих карактеристика што нам поједностављује обуку и пружа могућност да детету пружимо бицикл који му у том моменту и у складу са његовим тренутним могућностима највише одговара.
Када се отисну и самостално почну да возе бицикл они увежбавају, развијају самопоуздање, сигурност, уче да управљају, да се заустављају и коче. Када приметимо да су спремни прелазе на увежбавање и стицање вештине вожње кроз серију различитих поставки полигона за сигурније и безбедније вожење.
Оно што је нама свакако веома интересантно посматрати је да се другари међусобно утркују, подстичу ко ће пре научити, ко ће прећи на полигоне или доћи до групе која вози круг око голф терена или круг око језера Аде, возити бицикле ван стаза.
Изазова је много и сви они чине да другари кроз време поступно развијају своју вештину вожње бицикле.
Обука и Усавршавање вожње ролера
Вожња ролера је активност коју најчешће девојчице предшколског узраста пожеле да науче мада је све чешћа ситуација да и наши другари изражавају жељу да науче возити ролере.
Међутим нису сви другари дорасли и спремни за обуку вожења ролера. У таквим ситуацијама саветујемо родитеље да обуку одложимо за моменат када је дете спремно.
Сваког заинтересованог полазника предшколског узраста прво тестирамо како би закључили да ли је спреман за обуку и да ли постоји ризик да ова активност негативно утиче на држање стопала и ногу, што често може бити случај у предшколском узрасту код израженог валгуса стопала и ногу, инсуфицијенције стопала.
Веома је важно да су другари дорасли обуци и да сама активност нема негативан утицај како би уживали у овој веома интересантној активности и на крају је заволели. Иначе поред тога што је деци забавна, вожња ролера је подстицајна за развој концентрације, пажње, координације, равнотеже,снаге ногу и карличног појаса али и руку које нам дају балнс у вожњи, а на крају кад деца почну да возе и кондиције. Све нам то говори да постоји веома позитиван утицај на здравље и развој детета.
Вожња ролера је активност која подразумева боравак на отвореном у природи на свежем ваздуху, што је за здравље наших другара посебно важно. То другарима и нама на Ади представља идиличну активност због великог броја стаза које су нам на располагању, а посебно оним другарима који возе круг око језера.
Када је право време да се научи вожња ролера?
Рецимо да је то индивидуална ствар али сигурно не пре 3 године јер мишићи ногу и карличног појаса још увек нису довољно развијени.
Да би обука била безбедна али и пријатна, неопходно је да се користи заштитна опрема. штитнике за колена, лактове и шаке, као и кацигу. Обавеза родитеља је да свом детету обезбеде заштитну опрему. Немамо могућност да је закупимо.
Прво нам је најважније да другаре научимо како да безбедно и правилно падну. Потребно је да у тренутку губитка равнотеже реагују на прави начин како се не би повредили.
Посебну пажњу обраћамо да се равнотежа одржава правилним ставом у вожњи ролера, што се наравно учи, мада често буде случај да предшколац није довољно снажан али ни спреман за обуку, а да то нема негативног утицаја на држање стопала и ногу.
Игре (елементарне, покретне, заборављене…)
Предшколцима је игра веома важна и подстицајна за свеопшти развој тако да игра заузима посебно место у нашем програму.
Одмах почетком дана припрема за спортски програм протиче кроз једноставне, а забавне игре које подстичу позитивно расположење наших другара. Сваку прилику користимо за игру и можемо рећи да су игре заступљене током читавог спортског дана. Креирали смо богат програм игара којим можемо да развијамо посебно многе вештине наших другара.
Игре смо поделили и у односу на места где их организујемо. Припремили смо сплет игара које играмо код ресторана Sunset, игре у паркићима, игре на пољани, у шумици, игре на спортским теренима…
Временом код наших осетљивих предшколаца како стичемо њихово поверење, инсистирамо на примени и поштовању правила. То је веома важан моменат да научимо другаре да поштују правила игре јер једино на тај начин може бити свима занимљиво и интересантно и да се нико не осећа повређено.
Заборављене игре – кликери, ластиш, жмурке
Један од задатака које смо поставили креирајући летњи спортски камп Острво Спорта је оживљавање заборављених игара.
Нови начин одрастања није пружио могућност да наши другари сазнају како су некре игре интересантне, како је лепо дружити се уз њих. Ми смо препознали и видимо њихов велики значај на развој дечијих способности и вештина. Заборављене игре су веома играбилне што их чини посебним и деци веома забавним. Схватили смо да би их деца увек врло радо играла када би имао неко да им покаже да их научи, а затим и организује. Разлог зашто их данашња деца не играју лежи баш у горе наведеним чињеницама, због све мањег социјалног контакта и знатно мање иницијативе и самоорганизације код данашње деце. Потребно је заправо само да их неко научи да им покаже и увек ће радо прихватати позив на игру. Током спортског дана другари имају могућност у више наврата да их играју, по доласку, између других активности, након ручка, а по недељном програму су уторком и петком. Могу нам представљати паузу одмор од других активности.
Ми смо наравно успећели, оживели смо дух заборављених игара код данашње деце.
Превентивно-корективно вежбање за отклањање лоших држања тела.
Превентивно – корективне вежбањеу овом делу програма заправо подразумевају вежбе обликовања тела и успостављања правилног покрета и кретања које представљају подстицај за отклањање лоших држања тела и неправилних кретних образаца.
Њима започињемо програм спортских активности и припремамо их уједно за предстојеће напоре. Комплексе вежби смењујемо на недељном нивоу како би другарима дали довољно времена да предвиђени програм за предшколце науче и савладају.
Користимо све реквизите које су примерене узрасту јер њиховим смисленим мењањем вежбе постају забавније, а деца кроз време усвајају пожењне шеме и облике кретања.
Развој манипулативних вештина са реквизитима (лопта, обруч, вијача…)
Одмах након доручка успоставили смо обавезни програм који има за циљ развој скочности, координације и манипулативних вештина. За предшколарце је то игра школице са посебно креираним задацима и вежбе и манипулације обручем. Наиме кроз спортске програме и свакодневни рад са децом приметили смо да већина предшколараца не зна на прави начин да скаче, неможе да одржи баланс при скоковима на једну ногу. Такође не знају да користе основне реквизите као што су вијача и обруч. Из тог разлога одлучујемо да ове активности уведемо као обавезни јутарњи програм.
Спортови са рекетом
Преподневни програм користимо да предшколце учимо да користе рекет кроз основне вежбе са лоптицама посебних димензија и тврдоћа у складу са могућностима и искуством сваког детета.
Поступно кроз време другари науче и успевају да развију основне вештине. Прво се само међусобно додају, а затим и пребацују преко мреже. Правимо им мини тениске терене са мрежама и атмосверу правог тениског меча.
Временом другари постају вешти играчи, а ми користимо шансу да им правимо турнире и такмичења који врло често прерасту у спортски спектакл.
Овим активностима нашег програма припада и бадминтон који је више за старије предшколце. И за бадминтон смо успели да обезбедмо посебне веће кружне рекете примереније нашим мањим другрима. Углавном нам је циљ да успемо са другарима што дуже да се добацујемо, да лоптица што је могуће дуже остане у игри.
Мини Голф
У близини наше спортске базе, недалеко од бицикл центра, налазе се реновирани терени за мини голф на Ади.
Најчешће кад нам временске прилике не дозвољавају реализацију неких спортских активности предвиђених програмом користимо могућност да другаре забавимо и уколико је могуће предшколце научимо да играју ову веома интересантну активност. И ако за њих није нимало једноставно да изведу на прави начин ударац, а још теже да лоптицу заиста убаце у рупицу другари веома воле да играју мини голф. Захваљујемо се домаћину на веома лепо уређеном простору и теренима као и спремности да ангажују обучене инструкторе да уз нас приближе деци игру. Мислим да је и вама родитељима јасно да се никако не држимо строгих правила већ нам је циљ да другари уживају и задовоље своју радозналост. Сигурни смо да и мини голф има веома добре подстицаје за развој специфичних вештина.
Спортови на води
Представљају обуку и усавршавање пливачких техника, игре у води и на плажи са лоптама и широким асортиманом спортским реквизита.
Веома позитивно на њих утиче и чињеница да од својих старијих другара могу да виде ако играју ватерполо, кошарку у води, одбојку у води, како возе кајак и како веслају, а како највештији другари скијају на води…
Све то наше најмлађе охрабрује и подстиче да се ослободе и са нама мотивисани што пре савладају програм обуке пливачких техника. Спортови на води су многим другарима омиљена активност током врелих летњих дана. Реализација програма је на посебно припремљеном, обезбеђеном и обележеном делу плаже, и језера.
У складу са сјајним условима које поседујемо, а због специфичности водене средине, велику пажњу смо посветили припреми безбедног, интересантног и подстицајног програма за предшколску децу.
Уколико могу и имају потенцијал другарићо могу пролазити кроз усавршавање свих техника пливања. Обезбедили смо велики број реквизита и забавних игара које са предшколцима можемо реализовати.
НАПОМЕНА: 15 мин. пре изласка на плажу и сунце деца се мажу заштитним кремама. Молим вас погледајте текст како припремити дете за камп.
Дешава се да наши мали другари из дравственог или било ког другог разлога нису у могућности да похађају програм спортова на води, тада за њега или групу деце организујемо неке друге спортске активности . Новина је да смо у периоду од 9 до 10:30 створили предиван амбијент за нашу библиотеку, цртање, бојење. Слушање неке нове приче, гледање сликовница у природи у предивно уређеном амбијенту је моменат којег ће се другари веома радо сећати.
Спортске игре са лоптом
Упознавање са спортским играма, учење основних елемената технике спортских игара, правилина игара, упознавање са магичном лоптом, помоћу које на једноставан начин деца развијају многе вештине.
Фудбал, кошарка, одбојка, рукомет, тенис, бадминтон, мини голф… Код наших другара спортске игре са лоптом су омиљена активност. Оно што се код дечака најчешће дешава је да већина жели фудбал јер једино то могу, знају или су једино фудбал пробали. Свему осталом из прве пружају отпор. Међутим чим пробају, учине прве успешне кораке у обуци, тад постаје тај спорт омиљен, рецимо кошарка, рукомет. Циљ који смо ми себи поставили је да наши другари током кампа пробају и нешто науче од сваке спортске игре са лоптом како би касније кад мало одрасту били кадри да биду члан било које екипе у парку, дворишту, школи…
Највећи број другара ће највише желети да практикују овај програм.
Ако буду добри играће фудбал
Основни задатак нам је заправо да другари упознају и науче основе свих спортских игара са лоптом јер већина их досад није пробала.
А затим да кроз све те спортске игре са лоптом, развијају своју тактику и стратегију у складу са личним знањима технике спорта и личним спортским перформансама.
Трудимо се да нашим предшколцима организујемо сваки пут на крају часа неку конкретну спортску игру и упознају боље чари те игре како би им спортке игре постале део њихове свакодневнице.
Једно од основних средстава спортског часа са лоптама у програму су ПОЛИГОНИ СА ЛОПТАМА И задаци за – развој манипулативних вештина са лоптом.
Атлетске активности
Идеалне су за подстицај развоју моторичких способности, учење правилне технике, а користимо их и за кориговање постојеће технике трчање, скока, бацања.
Атлетске активности су из великог боја разлога веома важне за правилан телесни развој.
Ако нам другари не знају да трче на прави начин, имају погрешну технику скока и рецимо не знају на прави начин да бацију неће на прави начин усвајати основне елементе технике било ког спорта.
Често можемо видети да деца тренирају фудбал, кошарку, тенис, или неким другим спорт, а да очигледно не знају основне кретње:трчање, скакање, бацање. Потребно је и да сами родитељи то уоче и запитају се да ли бављење условно речено спортом тако и на тај начин има смисла.
Данас се често заборавља да је у природи детета да трчи, скаче, баца, пење се. И да без тих активности нема правилног телесног развоја. А то је оно што се деци најчешће брани и чиме се деца од стране родитеља највише застрашују“Пази пашћеш“.
Уколико другарима створимо услове они ће са великим задовољством практиковати атлетске активности, а кроз време сигурни смо научити да трче, скачу и бацају на прави начин. Најатрактивније и најзанимљивије активности током нашег летњег кампа на Ади “Острво Спорта“ су атлетске активности. Током нашег кампа деца их просто обожавају. Организујемо и правимо спектакуларну атмосверу. И сви би родитељи сигурни смо пожелели да је доживе и уживају у атлетским активностима и надметањима свога детета.
Акробатика и полигони спретности
Ову групу активности родитељима је најлакше и најбоље описати као дечија гимнастика.
У овом програму трудимо се да наше другаре учимо основним елементима партерне гимнастике, колутови (напред, назад), ставовови и положаји, премети странце али им организујемо полигоне за прелажење преко различитих препрека и справа на што је могуће већи број начина. Ми заправо и подстичемо другаре да буду креативни и изналазе неке своје начине. Овој групи активности припадају и пењања по справама, а затим и њихања и љуљања по справама. Ако се деси да неки наш другар зна неки елемент гимнастике имаће прилике да ту своју вештину покаже другарима али и да је са нама даље усавршава. Наш тим искључиво чине високо-оброзовани професори спорта и физичког васпитања, а често је случај да га води сертификован тренер гимнастике. За гимнастички образовано дете највредније од свега је да своја знања и вештине прикаже другарима који ће га испратити са аплаузима и дивљењем што ће нашем другару бити на част и понос. Сигурни смо да ће тај моменат учинити да наш другар убудуће буде додатно мотивисан и подстакнут на континуиран и вредан рад.
Уз атлетику гимнастика је највреднија спортска активност за децу, подстицај развоју свих способности, многих вештина, за њихов правилан телесни развој. На јабољи могући начин развија снагу руку и раменог појаса, спретност, окретност заправо све оно у чему су данашња деца најслабија.
Пењање
Сва деца веома воле пењеање као активност уколико имају самопоуздања.
Предшколци који су у почетку имали страх, временом уз нашу подршку, учење, објашњења, убрзо се охрабре, дрзну и ослободе те почну све више волети пењање.
Пењање може имати веома значајан подстицај у периоду развоја детета. Да вам скренемо пажњу да је пењање природни облик кретања те самим тим немојте да вас чуди што другарићи у једном моменту свог развоја жели на све да се попење. Унапређујемо општу мишићну снагу пењањеем, нарочито снагу руку и раменог појаса која је најслабија код данашње деце, развој моторичких способности, координацију руку и ногу, равнотежу, флексибилност, развој кинестетичких осећаја(проприоцепције). Такође, истовремено се развија концентрација, психо-физички фокус.
Повећање фокуса који пењање као активност подстиче, временом пењачки покрети и кретње помажу дечијем уму да схвати како делови тела раде, да осети како их померају, где се у одрђеном моменту налазе и како функционишу заједно са осталим деловима тела. Тај процес се назива проприоцепција – односно осећај телесне свесности. Тиме упознајемо сопствено тело и сазнајемо како можемо да га користимо за различите активности.
Са психолошког аспекта посматрано пењање учи дете сопственим границама, учи га суочавању са изазовима али и дете учи како да се носи са властитим страховима, како да исправно усмери своју енергију.
Развој детета треба неговати тако што ћете му допустити да се слободно креће, игра и истражује у сигурном окружењу. Охрабримо их да истражују и то без константног упозоравања на опасност. Ми који се свакодневно кроз спорт и спортске активности бавимо децом најбоље то познајемо и константно у свом раду упражњавамо.
Орјентиринг, пешачења, сналажење у природи.
На све начине трудимо се да искористимо предности амбијента и природе у којој летњи камп на Ади спроводи своје програме.
А кад је већ тако важно је да код деце развијамо вештину орјентације и сналажења у природи како би природу могли да воле, а не да је се плаше. Кроз спортску активност орјентиринг трудимо се да их научимо и помогнемо им да схвате куда и како треба да се крећу како би се снашли и дошли до одређеног циља.
Тиме се стиче самопоуздање, сигурност, боље и лакше другари успевају да се снађу у неким новим околностима не предвиђеним ситуацијама.
Како је упознају другари је одмах и заволе. Обрадују се сваком лептиру, гуштеру, наилазили смо и на кртице и кртичњаке, свраћали до „Аде Сафари“ да се дружимо са гускама, паткама, фазанима и другим животињама. Док деца уживају у природи, и успут их учимо како и на који начин је потребно односити се према природи како би се сачували али како би и природу требали сачувати од нас самих.
Постоји више стаза које користимо за ову активност на Ади. Свака има своје занимљиве моменте које користимо за упознавање деце са природом, биљним и животињским светом.
Плесне кореографије
Уколико је киша и немамо могућност да будемо у активностима на отвореном најчешће организујемо плесне кореографије.
Трудимо се да искористимо моменат да они другари који воле плес и покрет уз музику понесу и оне мање слободне како би се и они опустили и заиграли. Можемо слободно рећи да постоји добар број наших редовних кампера који воле кишне тренутке јер знају да ћемо организовати плесне кореографије.
Плес и игра уз музику развијају осећај за покрет, флексибилност, ритам, способност имитације.Уколико је плес интезиван и дуже траје развија се и кондиција.Али највредније од свега је ведро расположење, задовољство у покрету, радост, смех.
Најважније нам је од свега да се деца ослободе, опусте и заволе плес и игру уз музику. Доносиће им пријатно и весело расположење и чини ће их умногоме срећнијим.
ДРУГЕ НЕ СПОРТСКЕ АКТИВНОСТИ ДЕЦЕ НА ЦЕЛОДНЕВНОМ БОРАВКУ (ИЗБОРНИ ПРОГРАМ)
Друштвене игре
Развој социјалних и комуникативних вештина…
Изборни програм је планиран када се вратимо са спортског програма, а након ручка који је предвиђен да се заврши око 15 часова. У парку у хладовини или на спрату ресторана “Sunset” резервисали смо време за програм забавних друшвених игара како би подстакли развоја социјалних, комуникативних вештина, али исто тако и развој пажње концентрације, креативног мишљења. Предшколци најчешће играју не љути се човече, игре меморије, а они који знају могу играти шах. Твист је једна од омиљенијих игара предшколаца на нашим кампу, а негада то буду „југи јо“ карте.
Креативна Радионица
Цртање, вајање, моделирање…
Програмом је замишљено да постоје моменти када би деца учила цртати, вајати од различитих материјала али исто тако сама креирати, правити, стварати на било који начин. Учимо децу чарима и задовољству процесом и резултатима стварања. Свет се мења сигурни смо на боље ако децу учимо да стварају, праве, изграђују.
Наши другари веома воле креативне радионице. Радo учествују у њима и желе да научe како се и којом техником и помоћу којих материјала могу поједине играчкице и предмети створити. Поред развоја фине моторике, креативног мишљења, стваралачких способности деца у овим активностима развијају пажњу, концентрацију, уче се упорношћу, стрпљењу. Оно што је највредније је да доживе осећај постигнућа и задовољства постигнућем сваки пут када нешто ново направе и створе.